woensdag 24 september 2014

Marije's wereldreis

Bon nochi, goedenavond,

Vandaag heb ik een hele wereldreis gemaakt door Curaçao. 
Laat ik eerst maar beginnen bij het begin:


Afgelopen week heb ik een mail gestuurd naar de Toelatingsorganisatie Curaçao, omdat ik voor mijn stage de Verklaring van Rechtswege (VVR) aan moet vragen. Na wat heen en weer gemaild te hebben met een medewerker van de organisatie kreeg ik dan eindelijk een mail met een datum en tijdstip waarop ik er moest zijn om mijn papieren voor de VVR in te leveren. Dat mailtje kreeg ik eergisteren, en daar stond in dat ik vandaag, woensdag 24 september 2014, tussen 08.00 uur en 09.00 uur werd verwacht bij de Toelatingsorganisatie Curaçao.

Nu had ik echter een probleem. Ik heb namelijk geen auto. Daarom heb ik aan huisgenoten, die wel een auto tot hun beschikking hebben, gevraagd of ik van een van hun vandaag een auto mocht lenen. Dit mocht. Roos gaf aan dat ze om 08.00 uur op stage moest zijn vandaag en dat ik haar wel kon brengen en haar dan om 16.30 weer moest ophalen. Vandaar dat ik Roos vandaag naar haar stage heb gebracht, waarop ik direct door kon  naar de Toelatingsorganisatie. Deze zit overigens vlakbij Roos haar stageadres, namelijk maar vijf straten verderop. 

Eenmaal aangekomen bij de Mortiersweg, waar de organisatie zit, kon ik het gebouw niet eens vinden. Dus ik parkeerde de auto maar even aan de zijkant van de weg, want ik zag een vrouw lopen en zag mijn kans om haar te vragen of zij het misschien wist waar ik moest zijn. De vrouw kon me niet verstaan omdat ze alleen maar Papiaments sprak. Gelukkig liep ze naar een man die in een auto zat die naast mij geparkeerd stond. De man sprak wel Nederlands en heeft me de weg gewezen, ik moest de straat uit, links afslaan, daar kon ik dan parkeren en dan moest ik het makkelijk kunnen vinden. Ik deed natuurlijk wat de man zei, en ja hoor, aan die andere straat was de ingang van de parkeerplaats van de organisatie. Ik heb de auto maar niet op de parkeerplaats zelf gezet, maar nog weer buiten de hekken van de hele organisatie. Het gebouw waar ik heen moest is namelijk helemaal omzeilt met muren, hekwerk, noem maar op. 

Binnen aangekomen moest ik een nummertje vragen bij een vrouw, die gewoon achter een kleine tafel zat. Gelukkig was ik vrij snel aan de beurt, dacht ik althans. Ik kwam bij een vrouw achter een balie terecht, die me weer verwees naar de vrouw waar ik een nummertje moest halen. Dit was omdat ik een nummertje had gekregen voor een balie waar ik eerst nog een betalingsopdracht zou krijgen. Echter had ik al betaald, namelijk toen ik nog in Nederland was. Toen ik eenmaal aan de beurt was bij de balie voor het inleveren van de papieren voor de Verklaring Van Rechtswege, moest de vrouw eerst kijken of ze het geld wat ik al had betaald wel op de rekening hadden staan. Dit was wel het geval, alleen door de koersveranderingen moest ik nog weer geld bijbetalen. Hiervoor kreeg ik een betalingsopdracht, moest ik naar de Girobank om het geld te betalen en dan weer terug naar de Toelatingsorganisatie, om het betalingsbewijs én de papieren in te leveren.

Nu wilde ik sowieso naar Punda (waar ook een Girobank zit), om een pakketje op te halen wat mama naar me toe heeft gestuurd. Foto's van het pakketje en de inhoud van het pakketje zijn onderaan mijn post te vinden! In Punda aangekomen ben ik eerst maar naar de Post Office gegaan om eindelijk maar toch het pakketje op te halen. Deze heb ik direct in de auto gedropt om vervolgens naar de Girobank te gaan om de bijbetaling te doen voor het aanvragen van die VVR.

Toen ik dit allemaal achter de rug had, had ik ineens zo'n zin om even lekker op een terrasje te gaan zitten om wat te eten en te drinken. Eenmaal op een terrasje aangekomen zag ik op de menukaart staan: Frans ontbijt; koffie of thee + jus of melk + een croissant en een baguette met boter en jam. Jullie kunnen dus wel raden dat ik daarvoor heb gekozen! Het was inmiddels een uur of tien, dus een tweede 'ontbijt' voor die dag kon er al wel !

Na mijn 'ontbijtje' ging ik maar weer richting de Toelatingsorganisatie, hopend dat ik nog voor 11.30 uur er was. De vrouw die me eerder vandaag geholpen had gaf al aan dat ik voor 11.30 uur of na 13.30 uur weer moest komen om de zooi in te leveren, of anders een andere dag. Maar ik heb het allemaal gered! Ik kwam om 11.15 uur binnen, kreeg weer een nummertje, moest even een minuut of tien wachten en was aan de beurt! Ik heb alles goed kunnen inleveren en nu moet ik over zes weken bellen of mijn VVR klaar ligt om op te halen.

Eindelijk klaar met dat gehele proces ben ik naar de Albert Heijn gereden. Ik moest toch nog een aantal boodschappen hebben en dacht bij mezelf: nu ik toch even een auto te leen heb, ga ik naar de AH, waar ze betere en fijnere producten hebben dan bij de supermarkt hier vlakbij. 

Foto's:

Frans ontbijt!

Groot pakket uit Nederland!


Er zat ook een lief kaartje tussen.

En twee leuke tijdschriften! Deze bewaar ik voor 
als ik naar het strand ga, kan ik daar lekker lezen.

Tijdens dat ik het pakketje open maakte, zag ik een salamandertje, die 
moest natuurlijk ook even snel op de foto gezet worden. Alleen liep die 
best snel weer weg. Dit is in ieder geval de foto die wel goed gelukt is.

In het pakketje zaten lakens, kussenslopen en handdoeken. Ook zat er nog een 
geurzakje bij, waardoor alles nog lekker rook. Dit zakje ligt nu in mijn kast :) Alles 
was goed verpakt. Eerst was er krantenpapier in de doos gedaan, daarna een vuilniszak 
met alles erin, en daarna weer krantenpapier erop. Gelukkig was het pakketje ook nog heel! 



3 opmerkingen:

  1. Ik vind die hagedis leuk haha. Als ik in december kom neem ik zon beest mee als huisdier XD.

    Love <3

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi marije,

    nu heb je bijna echt met het echte curacao kennisgemaakt.
    leuk hoor die berichtjes en foto's.
    groetjes miriam van berkel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Marije,

    Wat een afzetterij zeg! Overal moet je voor betalen.Maar ben wel blij dat de doos goed aangekomen is.De doos is nu omgetoverd tot gezellig soort van "kastje". Ja, je wordt heel creatief zie ik. Vanavond gezellig skypen. Verheug ik me op :) Het duurt niet lang meer en dan komen wij al naar je toe.

    Liefs mam xxxx

    BeantwoordenVerwijderen

Danki voor de reactie !