donderdag 4 december 2014

Chikungunya

Zaterdag 22 november
De dag begon toen mijn wekker ging (om half 6). Want vandaag moest ik gewoon werken, of naar stage, of hoe je het ook wil noemen. Het is wel stage, maar eigenlijk ook een 'soort van' werk. Maar goed, daar wil ik het deze post niet over hebben. Ergens tegen de middag begon ik opeens heel erg moe te worden, kreeg ook hoofdpijn en begonnen er zich kleine rode vlekjes op m'n lichaam te verspreiden. Daarnaast had ik al sinds de dag ervoor last van mijn linker enkel. Deze was namelijk dik. En het lopen er op deed ook erg pijn. Waar kwam dit ineens vandaan? Dacht ik. Die middag ben ik wel gewoon op werk gebleven tot 16.00 uur, ook al was ik niet meer heel actief, ik moest en wilde gewoon blijven.

Zondag 23 november
De zondag erop, 23 november, was ik nog steeds erg moe en ook had ik nog steeds last van mijn enkel.  Vandaar dat ik de hele dag een beetje in bed ben blijven liggen, slapen en filmpjes kijken. 's Avonds was ik nog wel met een aantal van mijn huisgenoten uit eten geweest bij Plein Café Wilhelmina, in Punda. Ik was de hele dag al thuis geweest en had best zin om er even uit te gaan. En geloof me of niet: dit heeft me best goed gedaan. Ik heb daar een heerlijke pasta - tagliatelle - gegeten.

Maandag 24 november
De dag erna, maandag de 24e, ging ik natuurlijk gewoon weer naar werk toe. Deze dag voelde ik me gewoon weer prima. Had nergens meer last van, ook niet van mijn enkel. Ja, misschien nog een klein beetje, maar ik kon er tenminste wel weer normaal op lopen. De dinsdag en woensdag erna gingen ook gewoon prima. Maar, toen kwam de donderdag..

Donderdag 27 november
Donderdag de 27e begon al niet erg goed. Toen ik 's ochtends wakker werd en het licht aan deed zag ik dat ik hélemaal onder de rode bultjes zat. Mijn armen, mijn benen, mijn hele lichaam zat er onder, zelfs mijn buik. Ik voelde me sowieso al niet erg lekker, vooral ook omdat ik er niet uit zag door die stomme rode bultjes, maar goed: ik moest en zou naar mijn werk gaan. Ook wist ik: ik móet naar de dokter. Mede daarom ging ik naar mijn werk, ik wist namelijk zeker dat er wel iemand van werk met me naar de dokter wilde. Toen ik op werk aan kwam ging ik eerst rustig zitten, met de gedachte: wat doe ik hier?

Een collega heeft toen later de dokter gebeld, om te vragen hoe laat ik terecht kon. De dokter zei dat we later terug moesten bellen, want op dat moment had hij spreekuren, was het druk en wist hij nog niet hoe laat hij me kon helpen. Rond een uur of elf heb ik zelf weer gebeld, hij kwam direct met de mededeling dat ik rond een uur of één wel terecht kon. Dus, wij (ik en een collega) naar de dokter. En die zei direct: ik zie het al, je hebt Chikungunya. Wat iedereen op het werk overigens ook al dacht, maar je kan maar beter voor de zekerheid ook nog even langs de dokter, dan weet je het tenminste 100% zeker, omdat het echt vastgesteld is. En ja, het staat ook zwart op wit, zie onderstaande foto. 

Van de dokter kreeg ik een AO brief - Arbeidsongeschiktheidsbrief - voor tot en met 1 december. Ook kreeg ik een  'receipt', waar een zalfje en een of andere pillen op stonden. Deze kon ik kopen bij een Botica. Nadat we bij de Botica waren geweest heeft mijn collega me thuis gebracht en ben ik maar direct gaan 'slikken en smeren', haha. Daarna ben ik direct lekker in bed gaan liggen slapen, ik was echt ontzettend moe. Ook heb ik me aan het woord gehouden van de dokter: 3 dagen rusten. Ik ben dus 3 dagen thuis gebleven om te rusten. Deze dagen heb ik veel geslapen, maar ook veel films gekeken. Wat moet je anders 3 dagen lang, als je niet de deur uit mag én kan.


Chikungunya is voor iedereen anders. Iedereen heeft andere klachten, niet iedereen heeft dezelfde. Mijn klachten waren vooral de lelijke, rode bultjes verspreidt over mijn hele lichaam. Deze jeukten de hele dag door en daardoor moest ik er eigenlijk constant aan zitten.. ik kon er niet vanaf blijven. Verder had ik nog veel last van mijn gewrichten. Vooral die in mijn knieën. Als ik mijn knieën boog deed het super pijn. Ook lopen ging maar moeizaam en daardoor voel je je ook gelijk niet echt lekker, omdat alles zo moeilijk gaat.

In principe houdt Chikungunya het volgende in: het is een infectieziekte die wordt veroorzaakt door een virus dat wordt overgedragen door muggen die overdag steken: Lees alles over Chikungunya op de volgende website: http://www.rivm.nl/Onderwerpen/C/Chikungunya.


Gelukkig ben ik er nu weer helemaal bovenop! Dinsdag 2 december ben ik weer gewoon aan het werk gegaan en het was heerlijk om weer te werken. Hele dagen thuis zitten wordt je snel zat van! Vooral hier, omdat het zo ontzettend warm is. En bovendien heb je echt niks te doen als je alleen maar thuis zit. 

Liefs,
Marije

5 opmerkingen:

  1. Wat mooi dat je je weer goed voelt en weer kunt werken.
    En doen jullie ook nog aan Sinterklaas morgen?
    Ik ga morgen met kleinzoon Niels naar het kinderdagverblijf waar ze morgen sint en piet spelletjes hebben.

    Gr Aukje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de reactie ! Nee, wij doen niet aan Sinterklaas. Niet met het huis. In het hotel mogen wel alle kindertjes hun schoentje zetten vanavond. En dan hebben ze er morgen vast wat lekkers in. Leuk! Veel plezier. Groetjes, Marije

      Verwijderen
  2. Gelukkig ben je snel weer beter geworden laiverd! Dacht eerst dat je er na een paar daagjes vanaf was maar toen kwam t weer terug, bah. Laat t maar niet weer terug komen!

    Nog 11 dagen en dan kom ik je eindelijk opzoeken!
    Ik mis je schat!

    Kusjes van mij <3

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Marije,
    Fijn dat je weer hersteld bent.
    En het is heel leuk om steeds te lezen hoe het je in Curacao gaat.
    Ook hoorde ik dat je het heel leuk hebt gehad samen met je ouders en Freija.
    En dan straks je lieve vriend Rick bij je.
    Het kan niet op.
    Een mooi warm land en dan ook nog je dierbaren die je daar komen opzoeken.
    Groetjes en we lezen je volgend blog wel weer.
    Greetje Buisman-DIjk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gelukkig volledig hersteld 😊 Voor jouw vertrek had je al over die vervelende mug gelezen. Je zei nog: nou is die mug inmiddels ook op Curacao. Niet leuk. En potjandorie wordt jij er ook nog door gestoken! Pure pech, je kunt er niks tegen doen. Ook deze kleine "tegenslag" heb je goed doorstaan. Gelukkig heb je steun aan alle lieve collega's, dat is fijn.

    Liefs mam
    xxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen

Danki voor de reactie !